„Cea mai semnficativa diferenta o fac intre cum arata circuitul in 2001, un camp cu ciulini si pajistea de acum, cu arbori crescuti foarte mari, la treizeci de metri, arbori care sunt plantati de noi. In asta poti sa echivalezi timpul trecut peste circuitul de la Gorgota Ciolpani”, spune Ilie Raduta, „parintele” acestui circuit. Un amplu interviu cu omul de al carui nume se leaga dezvoltarea acestui reper al motocrosului romanesc si nu numai, nu putea sa lipseasca din serialul nostru dedicat aniversarii a 15 de ani de „serviciu” pentru circuitul de la Gorgota Ciolpani.
De ce a aparut circuitul?
Am fost un impatimit al motociclismului, chiar daca nu am concurat la competitii. In tinerete nu am avut posibilitatea sa imi cumpar motociclete mai performante, imi aduc aminte ca am avut un MZ de 125 cmc si altul de 175 cmc si atat de mult le indrageam incat nu ma gandeam vreodata ca o sa tind si spre vehicule cu patru roti. Credam ca voi avea pasiune doar pentru doua roti, dar lucrurile se schimba in viata, intri in viata de zi cu zi, cu munca, cu familia… Eu am lucrat si in strainatate, in Spania, pe vremea cand Adi avea trei ani de zile si tot acolo s-a nascut si Juli. Acolo, am cunonscut multi tineri parinti ai caror copii fusesera indreptati catre motocros si astfel mi-a venit si mie ideea. Am avut si norocul sa intalnesc oameni pasionati, asa cum a fost Ciprian Popescu, iar apoi familia Cociu, cu doi copii de aceeasi varsta cu Adi si Juli, vorbesc de Mihai si de Nicolaie. Primul pas catre ideea de circuit l-am facut in ziua in care am fost la o competitie de mtoocross de la Zarnesti si am vazut circuitul de acolo pentru prima data. Tot acolo participa Ciprian la concurs, am ramas impresionat de cati sportivi alergau pe atunci, iar Adi a probat pentru prima oara o motocicleta de 65 cmc. El era un copil foarte energic si se adapta oricarui sport ar fi incercat. Am vazut ca-i place, ca are inclinatii pentru acest sport, am stat de vorba si cu Ciprian, l-am cunoscut si pe Marcel Butuza, el era administratorul si proprietarul circuitului. Am aflat ce presupune investitia intr-un astfel de circuit si m-am gandit ca si pentru binele motocrosului romanesc dar si pentru Adi si Juli nu ar fi rau sa avem un circuit la noi la Gorgota Ciolpani. Aveam posibilitatea sa concesionam o suprafata destul de mare de teren, fapt pentru care multumesc Consiliului Local al comunei Gorgota, care a fost de acord cu acest lucru. Ne-am gandit apoi si la apropierea de Bucuresti, la faptul ca o capitala ar trebui sa atraga multi sportivi… I-am impartasit ideea lui Ciprian, el a fost incantat si intr-o luna, ne-am si apucat de munca. Mai aveam un prieten italian, Mario, din Timisoara, si el ne-a sprijinit cu sfaturi si idei, mai ales in configurarea circuitului. A fost un moment prielnic, combustibilul era mult mai ieftin, detineam suficiente utilaje din partea grupului TCS, iar apoi, usor-usor, cu diversi sponsori si prieteni, am pus totul cap la cap. Instalatia de irigare a fost construita o data cu circuitul, iar aceasta s-a facut in baza unei sponsorizari. A urmat omologarae, inscrierea in circuitul international, o vizita din partea Federatiei Internationale de Motociclism, iar mai departe, lucrurile sunt cunoscute, in ceea ce priveste competitiile care au urmat.
Care sunt cele mai importante amintiri legate de marile competitii internationale din 2001-2004?
Pentru mine, etapa de motocross cu atas combinata cu MX3 ramane cea mai importanta competitie. Am facut fata celor mai importante cerinte ale respectivului moment si imi aduc aminte ca inainte cu doua sau trei saptamani de etapa de motocross cu atas am fost cu Adrian si cu Ciprian in Spania, pentru ca o etapa similara avea loc la Toledo, la circuitul Talavera de la Reyna. Acest lucru care ne-a ajutat foarte mult sa intelegem organizarea unei astfel de curse. Am tinut pasul apoi pana prin 2011, dupa care au inceput discutiile cu federatia, in ceea ce priveste taxele cerute sportivilor, taxele de organizare si cinstit sa fiu, pe noi ne-a dezamagit foarte mult atitudinea federatiei. Cred ca la fel ca si noi si alti organizatori isi pun problema ca sunt din ce in mai putin sportivi si nu a crescut calitatea competitiilor. Nu am vazut astazi organizari ale unor etape de motocross in Romania, care sa fie macar la nivelul din 2001. Noi am facut mereu eforturi pentru a avea competitii de calitate, dar partenerii nostri din acest sport au stagnat.
Credeti ca mai e posibil sa vedem competitii de anvergura celor din 2004 la Gorgota Ciolpani?
La Gorgota Ciolpani cu siguranta, pentru ca am solicitat federatiei sa ne aprobe si in 2015 si in 2016 sa ne aprobe organizarea macar a unei etape de est european la Gorgota Ciolpani, deoarece acesta este singurul circuit in care sportivii din acest campionat ar avea incredere sa vina. Am avut discutii clare cu cei de la federatiile bulgare – ma refer aici la domnul Nikolov, cu Grecia, cu Ucraina, cu Turcia, ei ar fi de acrod cu totii, insa ne-am impotmolit de faptul ca decizia finala ramane la FRM iar FRM refuza sa ne acorda organizarea unei etape. Inca un pas inapoi pentur motocrosul romanesc.
Putem visa la o etapa de european?
Desigur noi ne dorim asa ceva, dar aceste etape sunt foarte costisitoare si practic ar trebui ca mai multi dintre cei care iubim acest sport, sa punem mana de la mana si sa organizam o astfel de etapa. Taxele sunt intre 30.000 si 50.000 de euro, fara cheltuieli de organizare. Romania nici nu ajuns inca la nivelul in care sa aiba sportivi care sa alerge in aceste campionate, ceea ce ar face ca o astfel de etapa sa fie intr-adevar atractiva.
Circuitul de la Gorgota Ciolpani este insa cunoscut si iubitorilor automobilismului. In afara de concursurile de motocross si enduro-cross, aici au loc si multe alte evenimente…
Intr-adevar, circuitul poate fi folosit si la off-road auto, la diverse prezentari de masini si avem in plan sa dezvoltam o pista asfaltata, care sa primeasca de la motociclete, la masini si chiar camioane. Daca reusim sa dezvoltam acest proiect, baza de la Gorgota Ciolpani va intr-adevar completa pentru toate tipurile de sporturi cu motor. Un pilot va putea testa si o motocicleta de cross si una de enduro, de viteza sau de supermoto. In strainatate exista astfel de circuite, unde sportivii pot campa si au la dispozitie o paleta larga de optiuni.
Care ar fi optiunile existente in acest moment la Gorgota Ciolpani?
Pe langa circuitul mare de motocross mai exista doua circuite de antrenament, un circuit de enduro, prezentat si testat la Fun Ride si inca unul de enduro-cross aproape finalizat. Pentru auto, ne dorim ca circuitul folosit de Titi Aur sa fie transformat intr-unul de asfalt. Aici s-a tinut si o parte dintr-o etapa de raliu, circuitul fiind pus si la dispozitia Federatiei Romane de Automobilism, prin 2004.
Un moment interesant a fost cel in care ati venit cu turnul de control, achizitionat second hand de la aeroportul Otopeni.
Pe vremea aceea, totul se taia la fier vechi in Romania, iar noi ne uitam la ce mai poate fi salvat. Nu stim cat a stat in picioare turnul, cu radare, pana s-au hotarat in 2002 sa-l vanda la fier vechi, dar atunci era taiat la jumatate cu un aparat de sudura autogen. L-am prins inca in picioare si am negociat un pret, ne-am facut socoteala ca nu puteam oricum construi asa ceva decat cu un cost mult mai mare. Am facut rost de doua trailere mari si am reusit sa-l transportam, la miezul noptii, spre Gorgota Ciolpani, mai mult a durat incarcarea si descarcarea.A necesitat o fundatie speciala, ne-am consultat cu proiectanti si ne-am asigurat ca va rezista in timp. Cred ca e o premiera ca
un astfel de turn de 30 de metri sa fie montat pe un circuit de motocross.
Sa va dea Dumnezeu sanatate si ani multi!Este realmente un circuit minunat. Ramane sa fie INTELIGENT utilizat in interesul motociclismului. Ca de altfel si Adancata, ATA Crevedia (Titi Aur), Amckart si Targu Secuiesc. Pacat de faptul ca se pierde incet, incet Aradul si ca nu se mai face Targu Mures.