Scaderea numarului de sportivi care practica motociclismul isi face resimtite efectele si in motocross. Desi componenta economica este cea mai adesea adusa in discutie, cu un secretar general ce isi desfasoara activitatea fara intrerupere din anul 1990, Federatia Romana de Motociclism pare sa fi epuizat solutiile pentru a avea campionate macar la nivelul acelei epoci. Astfel, in timp ce in campionatul national sportivilor li se cer numere pare, impare si fonduri de concurs de diverse culori, iar pentru 8 concurenti se infiinteaza doua clase separate de concurs, titlul de campion national MX1 castigandu-se din trei etape si cam tot atatia concurenti – Ciprian Pana, clasat pe locul trei, a refuzat de altfel sa ia parte la festivitatea de premiere, sesizand absurdul situatiei, seria privata de curse Motocross Cup se reduce si ea la trei etape in acest an. Despre aceasta situatie ne explica mai multe Ciprian Popescu, un sportiv care in 1990 facea, ceea ce face si acum: motocross.
Care sunt vestile pentru sezonul 2016, al cincilea an consecutiv in care se alearga in Motocross Cup, singura cupa privata de motocross din Romania?
Situatia este de asa natura incat ne vedem siliti sa reducem numarul de etape, din motive independente de vointa noastra. Chiar daca nivelul de organizare in Motocross Cup este foarte ridicat, din pacate am vazut ca in 2015 am avut din ce in ce mai putini sportivi la start. Iar motivul pentru care Motocross Cup exista este tocmai cel de a oferi sportivilor conditii bune de competitie, indiferent de nivelul lor de pilotaj. Din pacate, amatorii de motocross din Romania incep, incet-incet sa dispara si nu mai avem cui sa ne adresam. In aceste conditii, putem confirma doar etapele de la Prundu, pe 23 aprilie si Ciolpani, pe 11 iunie. O alta etapa este in curs de inregistrare, cea de la Sfantu Gheorghe, iar cei care agreeaza evenimentele Motocross Cup trebuie sa stie ca mai avem o ocazie de a ne revedea la Ciolpani, pe 13 martie, la Rams 21 Fun Ride. Noi am dorit si dorim in continuare sa oferim o alternativa la deplasarile lungi in tarile vecine, Bulgaria sau Ungaria.
De ce crezi ca s-a ajuns la aceasta situatie?
In momentul de fata asistam la un declin in motociclismul romanesc, ceea ce are un efect de domino in toate disciplinele. Managementul defectuos al FRM isi arata rezultatele si in privinta motocrosului. Sunt cateva idei care au fost imprumutate din Motocross Cup si ne bucuram ca s-a facut acest lucru. Asa sunt de pilda separarea claselor la amatori, premierea sportivilor pana la locul sase, dar din pacate, FRM a venit si cu propuneri care ma fac sa cred ca ne-am intors in anii ’80. Este vorba despre modificarea numerelor de concurs la clasele MX 50, Amatori si Veterani, lucru care mi se pare absolut aberant, in conditiile in care in 2016 exista sisteme de cronometraj performante. Chiar si in conditiile in care accidental am ramas fara sistem de cronometraj, in 2015 am reusit sa facem clasamente fara a fi nevoie sa obligam sportivii sa isi ia numere pare, numere impare si diverse fonduri de concurs. Sunt sportivi care s-au obisnuit cu numerele lor, spectatorii s-au obisnuit si ei sa urmareasca sportivii dupa numere, iar personalizarea si marketing-ul sportiv sunt atat de dezvoltate acum! In vest nici nu mai conteaza astfel de detalii. Apoi, daca la amatori separarea claselor in MX1 si MX2 este o idee buna, la Veterani, suntem doar cativa concurenti, ceea ce ma face sa intreb daca urmarim activitatea sportiva sau sa ajunga cupe la toata lumea. Acest populism nu face bine sportului.
Concret, de ce buget este nevoie pentru a se putea organiza o etapa dupa standardele Motocross Cup?
10.000 de euro. Multiplicati aceasta suma cu cele cinci – sase etape desfasurate in fiecare an din 2012, inclusiv, pentru a ajunge la sumele investite in acest sport, in ultimii ani. Cea mai mare satisfactie a noastra este sa avem sportivi la start. Eforturile financiare au ramas mereu in plan secund, dar din pacate, in ultimul an in special, nu prea am mai avut sportivi la start. Insa, oricand avem semnale ca acest lucru se va intampla, vom reactiva si celelalte circuite, pentru a ajunge la formatul cu sase etape. Regret ca sportivii sunt cei mai afectati, dar asta este situatia la care am ajuns.
Dupa un numar de evenimente internationale, ma refer la etape de campionat est-european, european si mondial, desfasurate la Ciolpani, si acestea au disparut. Care este cauza?
Acum doi ani, am fost solicitati de federatia bulgara sa organizam o etapa de campionat est european de motocross, la Ciolpani, bulgarii spunandu-ne si ca acesta ar fi si singurul circuit din Romania unde mai doresc sa participe. Asa se face ca in 2014, la sedinta Uniunii Balcanice de Motociclism, etapa de la Ciolpani era in calendar, dar reprezentantii Federatiei Romane de Motociclism au spus ca nu au primit nici o cerere. Un lucru adevarat, am omis sa trimitem cererea, pentru ca acolo se afla si Adrian Raduta, participand la festivitatea de premiere a Campionatului Est European. Ar fi fost o simpla formalitate ca staff-ul FRM sa il intrebe daca e adevarat sau nu. In 2015, la rugamintea Federatiei Bulgare de Motociclism, am trimis cererea catre FRM, dar nu am mai primit niciodata un raspuns. Pe alte canale am aflat ca ar fi trebuit sa cerem si o etapa de campionat national. Ne-am obisnuit cu astfel de gesturi. Nu o data am aflat ca sportivii au fost “sfatuiti” prin mesageri sau interpusi sa nu participe la etapele Motocross Cup, desi tot ce ne doream noi si ne dorim si acum este sa le oferim o competitie de calitate, pe <teren propriu>, in care sa poata sa se concentreze pe performanta. E foarte trist unde am ajuns. Imi aduc aminte in 2003, atunci cand am inceput organizarea in Romania a etapelor de campionat mondial si european de motocross si de supermoto eram mult peste nivelul bulgarilor, iar astazi ei sunt foarte mult inaintea noastra. Acesta este si motivul pentru care alaturi de alti sportivi romani aleg sa particip in campionatul bulgar. Cred ca unii oameni nu-si dau seama cat de rau fac sportivilor romani.
Sa incheiem intr-o nota pozitiva, daca acest lucru mai e posibil. Putem spera intr-o revenire la normal a lucrurilor, pentru sezonul 2017 macar?
Sper ca lucrurile vor evolua, anul acesta ne pregatim pentru un eveniment mare, vom sarbatori 15 ani de functionare a circuitului de la Ciolpani. Acest lucru se va intampla chiar pe 11 iunie, speram ca pasionatii de motocross sa treaca peste dificultati si sa putem reveni din 2017 la formatul cu sase etape.