Pentru pasionaţii motocrosului nu mai este nici un secret că unul dintre cei mai rapizi piloţi de la clasa MX65 poartă codiţe împletite pe sub casca de motocross atunci când zboară pe circuit în şaua unei motociclete… roz. Vorbim despre Aida Cojanu, o foarte tânără sportivă, care, susţinută de părinţi a alergat la peste douăzeci de curse în acest an, în Ungaria, Grecia, Serbia şi Cehia,reuşind ca la sfârşitul sezonului să se claseze pe locul trei, în Campionatul Est European de Motocross, la o clasă în care a fost nevoită să concureze alături de băieţi.
„Anul viitor, va fi un campionat european dedicat fetelor între 13 şi 18 ani, unde se va putea alerga la clasa MX85, la care Aida ar putea şi teoretic şi practic să concureze”, spune tatăl ei, Ionut Cojanu, un pasionat motocrosist. Ea are deja o Yamaha de 85 cmc, cu care s-a acomodat, chiar dacă în România, conform regulamentului, poate rămâne la clasa MX65 până la 14 ani. Aida Cojanu s-a calificat în vară şi în finala Campionatului European, evoluţiile ei foarte bune din Campionatul Est European, permiţându-i acest lucru. Familia Cojanu a ajuns astfel în Cehia, la Locket, dar aici, vechea motocicletă de concurs a Aidei a avut probleme tehnice. „În prima manşă, Aidei i s-a defectat motocicleta, iar în manşa doi, deşi a plecat bine şi a rezistat pe poziţia 32 până în ultimul tur, iarăşi am avut parte de o defecţiune”, povesteşte tatăl sportivei. „Cand am ajuns acolo, imi era si rusine de ce motocicleta aveam, toti piloti aveau cate doua motociclete noi, dar a fost o experienta interesanta”, adaugă Ionuţ Cojanu, care până acum a primit cel mai important sprijin din partea altor pasionaţi ai acestui sport costisitor, care nu e la îndemâna oricui si nu institutiile care ar trebui sa sprijine tinerele sperante ale sportului romanesc!
„Fiind ultimul an al Aidei la MX65, am pornit hotărâţi să facem cât mai multe curse şi mă bucur că acest lucru s-a întâmplat. Am avut momente frumoase, de-a lungul sezonului, Aida a reuşit chiar şi hole-shot-ul la Troyan şi s-a aflat, nu o dată la conducerea câte unei manşe”, povesteşte capul familiei Cojanu, care aşteaptă cu interes anunţarea calendarului competiţional pentru sezonul 2017. Răspunsul la întrebarea care ar fi planurile pentru 2017 ar fi simplu pentru familia Cojanu, dacă ar exista mai mulţi sponsori şi o strategie din partea Federatiei Romane de Motociclism şi din partea Ministerului Tineretului şi Sportului, un lucru la care iubitorii sportului cu motor au sperat în van până acum. Ca şi în cazul altor sportivi, sprijinul entităţilor al căror scop declarat este dezvoltarea sportului cu motor s-a rezumat la decontul unei părţi din cheltuielile de transport în cursele de campionat est european.
In acest moment, Ionut Cojanu este preocupat de punerea la punct a unui microbus in care familia sa poata dormi, atunci cand se deplaseaza in afara tarii. Familia este hotarata sa continue pe drumul performantei, chiar daca lipsa sprijinului financiar le pune bete in roate la propriu, aşa cum s-a intamplat la Locket. Aceasta, desi in Bulgaria, copiii de la supermoto primesc de exemplu si motociclete pe care sa concureze, iar la noi, copiii nici macar nu sunt scutiti de licenta, dupa cum aflat, tot de la Ionut Cojanu.