Facebook RSS

Home Stiri Interviu Adrian Raduta: anul 2015 este anul cu cele mai multe pierderi pentru motocross
formats

Interviu Adrian Raduta: anul 2015 este anul cu cele mai multe pierderi pentru motocross

Adrian RadutaAdrian Raduta are in palmares trei titluri de campion balcanic la motocross, este multiplu campion national la aceasta disciplina sportiva si maestru al sportului. Lider al echipei Top Cross TCS, antrenor si de patru sezoane co-organizator in Motocross CUP, tanarul de 30 de ani este una dintre cele mai in masura persoane sa exprime o opinie referitoare la starea acestui sport in momentul actual, in Romania.

Care sunt sarcinile tale in organizarea Motocross Cup?
Ma ocup de repararea si amenajarea circuitelor, cu tot ceea ce presupune acest lucru, de la amplasare marcaje, la udarea pistelor, desigur, impreuna cu colegii mei. Pentru ca in sezoanele trecute, aproape in fiecare an am construit cate un circuit nou sau am refacut si modernizat circuitele mai vechi, vezi cazurile Autostrada A1, Corsarul Rosu, Prundu, Sfantu Gheorghe, pot sa spun ca anul acesta am avut suficiente circuite. Dar, din pacate nu prea mai avem sportivi care sa vina sa concureze. Daca in 2012, 2013, aveam si cate 100 de piloti ce veneau la etapele Motocross Cup, anul acesta am ajuns la 40-45 de piloti. Acest lucru este dezamagitor in conditiile in care motivatia noastra pentru a organiza Motocross CUP a fost si va ramane foarte simpla: pasiunea pentru motocross, dorinta de a ajuta ca sportul sa creasca si sportivii sa mearga pe circuite bine pregatite, cu un program care se respecta.

Cum este sa fii si organizator si pilot?
Dificil. Tot timpul esti cu gandul daca ai udat prea putin sau poate prea mult, daca circuitul arata bine, daca este bine pregatit… Daca e un accident pe circuit nu ai cum sa nu fii afectat si iti pierzi din concentrarea de care ai nevoie in cursa. Daca as fi concurat in regim de Hobby, nu era o problema. Inainte de cursa, datorita sarcinilor organizatorice, ma culc destul de tarziu, dupa miezul noptii, apoi in ziua cursei trezirea se da la sase dimineata si ca sportiv, un astfel de regim nu e indicat. Sunt insa multumit ca am reusit, sper, ca pana acum sa impac cele doua roluri, este de notat si faptul ca pana in luna august, fiind intr-un program de recuperare, am putut sa ma concentrez exclusiv pe organizare.

Care a fost etapa ce te-a solicitat cel mai mult?
Cea mai solicitanta etapa este mereu cea de Ciolpani. Pregatirile incep cu mult timp inainte si sunt foarte multe lucruri de pus la punct. Sunt multe sarituri, cu unghiuri abrupte, care se repara greu cu un Bobcat iar munca este pe masura nivelului tehnic inalt al circuitului.

Cum se prezinta motocrosul in 2015, in Romania?
Drept anul cu cele mai multe pierderi. Nu avem sportivi care sa alerge constant la cursele din Romania, fie ca e vorba de etapele de national, fie ca e vorba despre Motocross Cup. Multi sportivi din “top ten” au renuntat. Krisztian Tompa s-a mutat in Belgia, aceasta este o mare realizare pentru el, va alerga in Campionatul European, pentru o echipa de acolo, dar in acelasi timp este o pierdere pentru sportul romanesc. Apoi, Mario Popovici si Zoltan Ordog, doi copii foarte talentati concureaza doar sporadic in Romania, preferand sa alerge in afara tarii. Pe buna dreptate. Cum sa creasca aici, cu cine sa concureze? Daca nu te bati de la inceputul sezonului cu alti piloti pentru puncte, ajungi sa te dai doar pentru a nu sta acasa si nu ne dorim ca Motocross Cup sa ajunga o competitie in care pilotii vin sa alerge doar pentru ca nu au altceva mai bun de facut.

De ce consideri ca s-a ajuns la aceasta stare de lucruri?
Motivatia sportivilor s-a pierdut si aici, desi nu vreau sa ma cert cu nimeni, cred ca este si vina forului care reglementeaza acest sport. Care parca nu mai e sport, a ramas tot la nivelul de serbare campeneasca, am obosit de cate ori am spus acest lucru. Campionatul nationalul de anul acesta a constat din cinci etape, toate organizate pe acelasi circuit, la Zarnesti. Un circuit de referinta, intr-adevar, dar dupa trei etape desfasurate, sportivii ajunsesera la saturatie. Ca organizatori, noi am incercat sa oferim cele mai bune conditii, inclusiv promovare in media, in paddock-ul Motocross Cup au venit jurnalisti de la televiziuni importante care au luat interviuri celor mai mici dintre piloti. Am avut, la etapa de la Autostrada A1 chiar si un start transmis in direct, la o televiziune nationala. Consider insa ca interesul e scazut, in special din partea sportivilor tineri. Iar acest lucru este de inteles, intrucat nu mai exista in Romania, o concurenta puternica intre sportivi. De exemplu, poti sa mergi singur in campionatul national si sa iei titlul. Totusi, o raza de speranta exista, de exemplu la cursa de la Sfantu Gheorghe a fost concurenta pe circuit, la fel si la cupa de la Miercurea Ciuc, nivelul a fost bun, dar asta ar trebui sa se intample in fiecare cursa, indiferent ca vorbim despre Campionatul National sau de Motocross Cup.

Spui asadar ca problema este si la nivelul sportivilor?
Motocrosul este un sport dur, care, ca orice sport, presupune setarea unor obiective, respectarea unui program de antrenament, suisuri si coborasuri, munca si organizare. Cursele nu se castiga doar cu o motocicleta noua sau cu un motor tunat. Vad o lipsa de consecventa la nivelul unor sportivi tineri, ceea ce face ca acest sport sa fie si mai periculos. Nu vreau sa ma erijez in moralist, pentru ca nu am fost scutit de accidentari si de greseli, dar motocross-ul se practica pentru performanta si nu pentru a pune fotografii pe Facebook, si am impresia ca acest lucru se mai intampla la noi. Sa corelam asta cu lipsa de interes din partea Federatiei Romane de Motociclism, care de ani buni face lucrurile din inertie, fara un interes real de a promova acest sport in randul tinerilor, cu lipsa unei mize reale in curse, despre care am vorbit deja si avem un posibil raspuns la intrebarea de ce vin atat de putini oameni la curse.

Care ar fi solutia?
Solutia este probabil la indemana fiecaruia dintre noi. Sa ne trezim dimineata, in fiecare zi, stiind ca avem un program care ne va face sa obtinem performanta in motocross. Sa nu ne oprim atunci cand avem o perioada proasta. Sa fim consecventi. Accidentarile pe care le-am suferit m-au facut sa iubesc sportul si mai mult, chit ca azi castigam si maine eram pe masa de operatie, motocrosul nu devine brusc mai periculos din cauza unei accidentari, in 99% din cazuri noi suntem responsabili pentru acea accidentare. De fiecare data cand cadem trebuie sa ne ridicam, asta e diferenta intre sportivii care practica cativa ani motocrosul si se lasa, si cei care trec peste perioadele proaste. Asta e frumusetea sportului.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *